tisdag 12 augusti 2014

Om sängar, pizzor och Robin Williams

Nu har jag redan varit i Umeå i 5 dagar! Tiden går fort. De senaste dagarna har jag hållit på och fixat och donat med allt möjligt. Har köpt ett busskort och åkt runt lite i stan för att försöka orientera mig. Det är rätt smidigt med buss här i Umeå, det sitter en linjekarta vid varje hållplats (typ som i tunnelbanorna i Sthlm och andra stora städer) så man kan hålla koll på vilka bussar man ska ta beroende på vart man ska. Sen är det skönt att den här stan inte är alltför stor heller, så det är relativt lätt att hitta tycker jag. Får ta lite bilder snart så ni får se hur det ser ut runtomkring i stan.

Mitt stora projekt just nu är att fixa en ordentlig säng. Det fanns redan en säng när jag kom till lägenheten, men jag kan inte sova i den då den är för hård. Igår åkte jag till en möbelaffär och provade ut en ny, den var varken för mjuk eller för hård och jag fick den till ett bra pris dessutom. Ska få den levererad hem till mig senare i veckan. Det bökigaste var att ställa ner sängramen till den gamla i källarförrådet. Fick som tur var hjälp av en schysst granne, men det var väldigt tungt att lyfta ner den ett par trappor och sen vidare till ett annat hus där jag har mitt förråd. Har rejäl träningsvärk i armarna idag kan jag ju säga! Nu känns det iaf skönt att jag är så gott som klar med sängfixandet.

Där jag bor finns det två pizzerior/kebabställen alldeles i närheten, så jag behöver inte direkt svälta. Blev så glad igår när jag skulle köpa mat på ett av ställena, för det visade sig att de hade glutenfri pizza! Man kunde få exakt vilken av deras pizzor som helst med glutenfri botten. För de av er som inte vet så har jag nämligen ganska nyligen kommit fram till att jag inte tål gluten och det har förvånat mig att det finns så många glutenfria alternativ överallt idag. Hade varit värre att vara glutenintolerant för 10 år sen tror jag. I närmaste ica-affären har de glutenfria muffins, mazariner och kladdkaka i frysdisken. Jag som trodde att jag skulle bli tvungen att äta lite nyttigare nu när jag inte äter gluten, men icke, jag kan äta precis så onyttigt eller nyttigt som jag vill.

Idag har jag köpt en badrumsmatta (rosa såklart), lagat mat för första gången i nya köket (inte det fräschaste jag sett, men så är det väl när man bor i studentkorridor) och bokat min första tvätt-tid.

Har äntligen hunnit läsa ut första Game of thrones-boken på engelska. Den var bra, men inte världens mest lättlästa bok, så nu blir det nog att kolla på tv-serien istället. Verkar som att de flesta redan sett den, men jag har aldrig kollat särskilt mycket på tv-serier och därför har det inte blivit av att jag sett den ännu. Jag är mer en film-människa.

Ni har säkert hört den hemskt tråkiga nyheten om att Robin Williams gått bort. Det var det första jag såg när jag vaknade och kollade facebook idag. Trodde inte det var sant först och det är ju ännu mer sorgligt att han troligen begick självmord. Det bevisar att depression är en livsfarlig sjukdom precis som cancer eller vilken fysisk sjukdom som helst. Det bevisar också att framgång inte behöver betyda att man är lycklig och tillfreds med sitt liv. Robin var en sån fantastisk skådespelare och spelade dessutom i en av mina absoluta favoritfilmer, Döda poeters sällskap. Den filmen måste ni se om ni inte gjort det, det är få filmer som berört mig så starkt.

Har inte hunnit ta så många bilder de senaste dagarna, men här får ni iaf se hur det ser ut utanför min dörr, mitt badrum och min middag idag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar