söndag 24 augusti 2014

Guitars

Nu har jag inte skrivit på ett tag. Det har inte hänt så jättemycket sen sist, men jag tänkte berätta lite om när jag och Mikael var på Guitars i fredags. Guitars är ett ställe här i Umeå där de har gitarrmuseum, restaurang, bar och musikaffär. Gitarrmuseet är ganska nyöppnat, det har funnits i ett halvår. Gitarrsamlingen de har där är tydligen unik inte bara i Sverige, utan i hela världen. Innan jag kom till Umeå så läste jag om detta och kände att jag var tvungen att dra dit eftersom jag är en sån gitarrnörd.

Museet var faktiskt ännu mer roligt och intressant än vad jag trodde att det skulle vara. Vi gick på en guidad tur där de två bröderna som äger stället berättade om hur de lyckats få tag på alla gitarrer och musikhistorien bakom. Det var en imponerande samling, allt ifrån gamla gibson- och fender-modeller till gitarrer i alla möjliga olika färger och former, som t.ex. en genomskinlig gitarr och en bas som såg ut som en fiol. Det fanns även en monter där de visade hur man gick tillväga för att snickra olika gitarrer. Skulle tro att museet är extra roligt för de som växt upp på 60 och 70-talet och var med när artister som Beatles och Jimi Hendrix skapade något helt nytt.

Efter att vi varit på museet så satt vi i baren. Det var ungefär som att vara på ett hardrock café tycker jag. Alla drinkar hade namn som refererade till olika låtar, jag drack en som hette "Death by raspberry" istället för Bohemian rhapsody. Blev lite besviken när de inte hade en enda öl som var glutenfri, det är så typiskt att jag som älskar öl inte tål gluten. Livets ironi typ. Vi hade iaf en mycket trevlig kväll, ska ni någon gång till Umeå så tycker jag ni ska besöka Guitars.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar