torsdag 29 januari 2015

Körsång, matlagning och Hunger Games

Eftersom förra inlägget blev så långt så kör jag ett till och berättar om vad jag gjort i veckan. :)

Igår var jag och fikade med några tjejer från klassen, det var jättetrevligt. Vi hade en hel del intressanta diskussioner och det var roligt att träffa dem igen då jag inte gjort det på länge. En sak som är positiv med att bli äldre är att det känns som att det blir lättare att träffa människor som är intresserade av samma saker, har liknande värderingar i livet och är öppna för att alla inte tycker och tänker likadant som dem. Att resa eller flytta till en ny stad gör också att man mer tar tillvara på möjligheterna att träffa nytt folk än vad man gör i en stad när man bott större delen av sitt liv.

En annan rolig grej är att jag börjat sjunga i kör. Har tänkt hur länge som helst att jag ska prova att göra det, men nu har jag alltså tagit tag i det och börjat. Höll ju på mkt med musik under gymnasietiden, men sen när jag pluggat, jobbat eller rest efter det så har jag haft svårt att få tiden att räcka till. Det är en stor kör som är öppen framförallt för studenter och dessutom anordnas det sittningar, fester och sånt för att man ska kunna umgås och lära känna varandra. Så det är lite som studentförening och kör samtidigt. :)

I övrigt så har jag hunnit med att träna lite, prova att laga några nya maträtter och se ett par filmer. Förra veckan såg jag äntligen senaste Hunger Games-filmen på bio. Har läst alla böckerna, så självklart måste jag se filmerna. Tyckte den var riktigt bra och spännande precis som de andra filmerna och böckerna. Det jag framförallt gillar med Hunger Games är att det får en att tänka till då det är mkt samhällskritik. Sen så är det väldigt kul att det för en gångs skull är en tjej som är huvudperson och bryter mot de vanliga normerna för hur tjejer ofta framställs annars. Hon är stark, bra på saker som att jaga och har inte sitt fokus på utseende, kärlek eller att försöka bli omtyckt av andra. Hon bara är den hon är helt enkelt.

Den senaste tiden har jag faktiskt börjat tycka att det är kul att laga mat (!!) Minns en gång i tiden när jag typ inte kunde laga nåt annat än pasta och nudlar.. men det har det blivit ändring på. :) Det absolut roligaste med matlagning är ju att prova nya saker. Jag brukar ofta få idéer när det gäller olika tillbehör som skulle passa bra ihop och hitta recept jag vill prova. Att bo själv och laga mat till sig själv är ju inte så kul, men då får man göra det bästa av det. Här kommer några bilder på mat jag lagat på sistone, kanske kan vara bra som inspiration för nån? :)

Pasta med vegetarisk sås gjord på krossade tomater, champinjoner, rivna morötter och linser

Spagetti med grön sparris, spenat och bacon

Ugnsstekt lax med fetaost och pesto på toppen, med stekta rotfrukter och broccoli till

Tacos med hemmagjord guacamole (skulle tipsa er att göra det då det är enkelt och den blir mkt nyttigare än den man kan köpa i affären). Man blandar bara avokado, creme fraiche eller turkisk yoghurt, citronsaft, salt och chili.

3 kommentarer:

  1. En ganska enkel grej att göra men väldigt god är laxfileér med ett tjockt lager tomatpesto på. In i ugnen på typ 125 grader i, tja vad kan det ta, en halvtimme? Nom nom nom :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät ju riktigt gott. :) Får prova det nån gång! Gillar mat som är lätt att göra. Kul att du kommenterar så mkt btw. :)

      Radera
    2. Ja jag håller koll på din blog :)

      Radera