lördag 10 januari 2015

Filmtips och recept på vegetarisk lasagne

Nu är jag tillbaka i Umeå igen efter nästan en månads julledighet i Uppsala. Det känns skönt att vara tillbaka på mitt lilla studentrum igen, men samtidigt lite konstigt. Hade nästan hunnit glömma att jag bor i Umeå, men det känns fortfarande som hemma här. :)

Under julen har jag hunnit med att gå på bio ett par gånger och i övrigt se en himla massa filmer, tänkte tipsa om en som jag tyckte väldigt mycket om. Pride heter den och den går på bio just nu. Den handlar om ett gäng homosexuella ungdomar i England på 80-talet som hjälper gruvarbetare i Wales att samla in pengar under deras strejk. Det är en film med mycket humor, men också en del sorgliga ögonblick. En feel-good film som på samma gång är tänkvärd.

Det fina i filmen tyckte jag var att man fick se hur gruvarbetarna till en början var skeptiska till de homosexuella för att sen acceptera dem och bli riktigt goda vänner. För att få olika grupper av människor i samhället att acceptera varandra så krävs det egentligen inte så mycket mer än att sätta dem i samma sammanhang och få dem att umgås. Vi människor blir lätt rädda för det som är annorlunda och som vi inte kommer i kontakt med. Vi glömmer att vi i grund och botten bara är människor som faktiskt är rätt lika varandra, oavsett sexuell läggning, etniskt ursprung eller andra saker. Dock är det skrämmande att det fanns så mycket homofobi så sent som i mitten på 80-talet, och att det fortfarande finns.

Sen jag kom hem så har jag bla hunnit med att sätta ihop mitt smyckesträd, börja plugga lite smått igen och laga en maträtt jag inte gjort förut (vegetarisk lasagne). Jag tyckte det var både kul och smidigt att göra det och sen blev det väldigt gott också. Därför tänkte jag ge er ett recept!

      Ca 3 portioner


  • 200 gram fryst spenat
  • 1 liten förpackning keso
  • Mozzarella-ost
  • 1 paket krossade tomater (gärna smaksatt med t.ex. basilika)
  • Färska tomater att toppa med (jag hade inga, så jag tog oliver istället, blev gott det med)
  • Lasagneplattor
  • Ev. salt, peppar, basilika och 1-2 vitlöksklyftor till de krossade tomaterna

Sätt ugnen på 200 grader. Tina spenaten och blanda den med keso. Krydda de krossade tomaterna med salt, peppar, basilika och vitlöksklyftor om de inte redan är smaksatta. Varva sedan lasagneplattorna med spenatröra och tomatsås. Lägg till sist mozzarella och färska tomater, oliver eller någon annan grönsak på toppen. Sätt in i ugnen i ungefär 30 min.

Såhär blev det när det var färdigt :)

Mitt lilla fullproppade smyckesträd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar