torsdag 29 januari 2015

Slöa dagar och sociala medier

Tiden har gått snabbt sen jag bloggade sist, har haft ganska fullt upp. Idag har jag dock bara tagit det väldigt lugnt, ätit frukost i sängen, käkat pizza till middag och inte gjort nåt annat än att slösurfa, kolla på tv och spela spel på mobilen. Behövde en sån här dag idag kände jag.

På sociala medier ser man ju jämt hur folk lagar fina middagar, tränar hårt, arbetar hårt och samtidigt hinner träffa sina kompisar hela tiden. Så många krav att leva upp till när verkligheten ser helt annorlunda ut. Det är viktigt att lyssna på sig själv och inte pressa sig för hårt. Vi måste fundera på vad som egentligen får oss att må bra, är det viktigast att ha en lyckad fasad utåt sett eller att faktiskt vara lycklig innerst inne?

Jag kan bli så less på ordet "duktig" och att man anses som en lyckad människa bara man hinner med så mkt som möjligt och presterar bra i det man gör. Är själv en tävlingsmänniska med mkt mål och drömmar + höga prestationskrav på mig själv, men jag jobbar på att sänka de kraven och leva mer i nuet. Tidigare har jag alltid varit rätt styrd av att jag måste prestera hela tiden och inte funderat så mkt över vad JAG faktiskt orkar eller vill göra, och så ska det ju inte vara. Tyvärr verkar det vara vanligt att känna såhär, kanske speciellt som ung tjej i dagens samhälle.

Därför kändes det bra att jag kunde ha en lugn dag idag utan att göra nånting, utan att för den sakens skull få dåligt samvete och känna att jag borde utnyttja min tid till nåt.

På tal om sociala medier så tycker jag att den här lilla filmen visar så himla bra hur kontrasten mellan facebook och verkliga livet kan vara. Har länkat den på min facebook förut tror jag. När det gäller facebook så har jag personligen mkt blandade känslor.. tycker att det kan vara superbra för att hålla kontakten med folk, men samtidigt dåligt för att det gör att vi får mer distans från varandra och kanske trycker på like-knappen istället för att skriva till någon eller ta initiativ till att träffas irl. Och så blir det ju förstås lätt att jämföra sig med andra människor och inbilla sig att de har ett perfekt liv.

2 kommentarer:

  1. Man kan göra som mig och bara ge upp på facebook också :). Det blir lätt väldigt negativ stress från den källan så att säga. Nog för att det var deras allmänt ruttna attityd till integritet och dataskydd som gjorde valet att lägga ned fb lätt för mig, men jag känner inte någon saknad efter det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo alltså, jag håller helt med dig. Har själv funderat på att ta bort min flera gånger, men har inte gjort det eftersom det ändå känns så smidigt att ha det. Lättare att få tag på folk o så. Samtidigt får man ju överväga om det är värt det i längden. Kommer nog dra ner på användandet iaf. :)

      Radera