tisdag 28 oktober 2014

En tillbakablick på en händelserik vecka

Jag borde väl egentligen tentaplugga nu eftersom jag har tenta på fredag, men för att kunna vara effektiv så måste man ta pauser ibland.

Kom just hem från ett intressant seminarium där vi pratade om olika stereotyper som vi skrivit om. Jag hade skrivit om den bild som finns av kvinnor i samhället. I vår grupp var det fler som hade skrivit om liknande saker, så det blev en del diskussioner om kvinnligt/manligt, genus och feminism. Just den här typen av frågor tycker jag är superintressanta och jag verkligen brinner för att diskutera dem. Skulle mycket väl kunna tänka mig att jobba med nåt som är relaterat till detta i framtiden. Socialpsykologi gör att man får mycket mer förståelse till varför samhället ser ut som det gör, t.ex. varför olika stereotyper finns och hur de påverkar oss.

Den senaste veckan har varit väldigt rolig och händelserik. Förra helgen åkte jag till Uppsala ett par dagar, främst för att jag skulle på dop. Dopet var jättetrevligt och det var så kul att äntligen få se mina vänners lilla dotter. Måste vara en av de sötaste bebisarna jag sett.

Dagen efter dopet så gick jag, Markus och några till på choklad- och kaffefestivalen på UKK. Det var riktigt trevligt det också. Inte helt fel att få provsmaka en himla massa choklad, lakrits och kaffe liksom. Jag blev extra glad när jag hittade ett bord där de bara hade glutenfri lakrits. Köpte ett armband med pärlor som ser ut som engelsk konfekt, originella smycken är ju kul. Det roligaste var nog att jag vann flera gånger på chokladhjul. Jag spelade på samma nummer varje gång och det numret var ironiskt nog 14. Har nämligen ett ärr på mitt ena knä som ser ut exakt som siffran 14.

Sen så har Markus varit och hälsat på mig i en hel vecka. Har varit jättekul att äntligen få visa honom Umeå och få mycket tid att umgås. Det känns lite ensamt och trist nu när han åkt hem igen. Vi har hunnit med en massa saker trots att jag haft en massa plugg att göra. Vi har kollat in stan och universitetsområdet, ätit ute, sett Maze runner på bio (spännande film, påminde lite om Hunger games), besökt museet på Guitars, haft pubrunda på bla Guitars (de har så goda drinkar, kan rekommendera drinken Purple rain med viol-likör) och Pipes of Scotland (mysigt ställe) och börjat kolla på Twin peaks (spännande men weird serie tycker jag). Tycker det sammanfattar veckan ganska bra. Vädret har varit urkasst hela tiden, så vi har inte varit utomhus mer än nödvändigt. En dag kom det lite snö och det var mysigt. Tyvärr försvann den snabbt och ersattes av blåst och slask.

I lördags gjorde jag högskoleprovet och det gick bättre än jag förväntat mig, fick helt klart ett bättre resultat än förra gången jag gjorde det. Känner mig så nöjd, för oavsett om jag kommer fortsätta på sociologiprogrammet eller söka in på något annat program så är det alltid bra att ha.

Här är några bilder från chokladfestivalen och från kvällen då vi var på Guitars och pubrunda.

                                                     
                                                   







2 kommentarer:

  1. Lakrits viol låter ju gott :), måste jag prova nån gång. Pipes of Scotland är helmysigt, var där på poetryslam en gång :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja viol-drinken var supergod, nog en av de bästa drinkar jag provat faktiskt. :) Vi tyckte också pipes var ett riktigt trevlig ställe. Har för mig att jag såg att de skulle ha poetryslam där igen nån gång i november.

      Radera